آموزش زبان

این وبلاگ درباره آموزش زبانهای جدید و راه کار های تقویتی آن است.

آموزش زبان

این وبلاگ درباره آموزش زبانهای جدید و راه کار های تقویتی آن است.

نکات آموزش سریع یک زبان جدید

آیا می توان زبان جدید را در مدت کوتاه یاد گرفت؟

اکثر افراد دغدغه ی یاد گرفتن چیزهای جدید را دارند چون دنیای امروز دنیای یادگیری است. یکی از این یادگیری ها که هیچ محدودیتی در سن و سال و جنس ندارد و همه ی افراد در سنین مختلف، با شغل های مختلف و با اندیشه های متفاوت دوست دارند یک زبان جدید را بیاموزند. حال فرقی نمیکند که این آموزش زبان انگلیسی باشد یا آموزش زبان فرانسه یا زبان ایتالیایی یا آلمانی یا..... هر زبان دیگر باشد.
هیچ کس از داشتن تسلط به چنین توانایی و مهارتی بدش نمی آید و برخی هم دوست دارند بتوانند به چند زبان دیگر مسلط شوند. برای دستیابی به چنین مهارتی نیازمند برنامه ریزی مناسب، اختصاص وقت کافی و تمرین و تکرار و تمرکز هستید. اما اکثر افراد می خواهند در مدت زمان خیلی کم به هدف خود برسند و وقتی چنین چیزی اتفاق نمی افتد مایوس شده و به طور کل مطالعه زبان را کنار می گذارند.

نکاتی در مورد یاد گیری زبان جدید

1- خودتان را در موقعیتی قرار دهید که ناچار به یادگیری باشید.
اگر استفاده از مهارت‌های زبان را به انتخاب خودمان واگذار کنند احتمال زیاد رغبت چندانی به آن نشان نخواهیم داد. مغز ما به‌طور غریزی همواره به دنبال راحتی است و طبیعتاً گزینه‌هایی را انتخاب می‌کند که به کمترین میزان تفکر نیاز دارند. یادگیری یک‌زبان جدید مثل هر مهارت دیگری نیازمند اراده‌ای قوی است. شما باید آگاهانه از پناهگاه امن خود خارج‌شده و هرگز اجازه بازگشت به نقطه اول را به خود ندهید.
امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که دانستن زبان جدید در زندگی هر فرد بسیار پرمنفعت است. در اغلب کشورهای خارجی درصدی از جمعیت به زبان جدید صحبت می‌کنند و اغلب در شهرهای بزرگ متمرکزند. روش‌های متعددی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان یادگیری جدید را اجباری نمود. مثلاً تغییر زبان موبایل خود و یا هر رسانه اجتماعی دیگر به جدید. همچنین می‌توانید اشیا گوناگون آشپزخانه و یا حمام خود را با برچسب بانام آن زبان آن‌ها نام‌گذاری کنید. وقتی این‌گونه خود را مجبور به استفاده از زبان جدید می‌کنید درنتیجه یادگیری با سرعت و به‌طور تضمینی اتفاق می‌افتد.

2- الویت خود را بر روان صحبت کردن بگذارید نه دقیق صحبت کردن.
منظور از روان صحبت کردن این است که قادر باشیم به‌راحتی منظور خود را منتقل کنیم و منظور از دقیق صحبت کردن یعنی به صحبت کردن دقیق بدون هیچ‌گونه اشتباه گرامری یا لغوی. باید بدانیم که هدف نهایی از یادگیری زبان روان صحبت کردن است نه دقیق صحبت کردن!
به خاطر بیاورید هنگامی‌که زبان فارسی را یاد می‌گرفتید طبیعتاً بسیاری از قواعد دستور زبان را رعایت نمی‌کردیم اما درعین‌حال می‌توانستیم منظورمان را به‌طور کامل برسانیم. وقتی یادگیری یک‌زبان را شروع می‌کنید نیازی نیست از همان ابتدا تمام انرژی خود را وقف حفظ کردن لغات نمایید و یا این‌که سعی کنید هر جمله‌ای را که می‌گویید به‌طور ۱۰۰% بر اساس ساختار درست گرامر باشد. زبان را نمی‌توان فقط از طریق کتاب یاد گرفت باید روی موضوعات کاربردی تمرکز کنید و به این طریق تا حد زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

3- از هر اشتباهی درس بگیرید و به خودتان جایزه بدهید.
شما می‌توانید باهوش‌ترین فرد دنیا شوید اما اگر سماجت به خرج دهید. به خاطر داشته باشید که اغلب افراد به زبان‌ها دیگر به تلاش شما برای فراگیری بخش مهم فرهنگشان – یعنی زبان – احترام می‌گذارند و به شما در یادگیری زبان و فرهنگشان میتوانند کمک زیادی کنند. شما باید از هر مکالمه به‌عنوان فرصتی برای آموختن حتی یک نکته استفاده کنید.

4- به‌جای این‌که حجم زیادی از کلمات را با زحمت در مغز خود جا دهید می‌توانید از “نرم‌افزارهای زبان” استفاده کنید.
افرادی که یادگیری زبان را به‌صورت خودآموز شروع می‌کنند همواره وسوسه می‌شوند که تا می‌توانند به هر شکلی شده لغت یاد بگیرند. نرم‌افزارهایی هست که نوعی برنامه کامپیوتری است که شبیه مدل استفاده از فلش کارت هستند که استفاده از آنها روشی مؤثرتر برای حفظ اطلاعات و انتقال آن‌ها به حافظه بلندمدت می‌باشد.
این فلش کارت‌ها بر اساس الگوریتم‌های پیچیده‌ای طراحی‌شده‌اند که کارت‌ها را بافاصله زمانی روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهد. در این شیوه لغات ساده‌تر نسبت به لغات دشوارتر کمتر نمایش داده می‌شود و لذا کاربر این امکان را می‌یابد تا زمان بیشتری را برای مطالعه لغات دشوارتر اختصاص دهد. لغات دشوارتر انقدر نمایش داده می‌شود تا کاربر به حد تسلط برسد. با استفاده از نرم‌افزار علاوه بر صرفه‌جویی در زمان می‌توانید به‌طور رعدآسایی سرعت یادگیری خود را افزایش دهید.

5- یک دوست به زبان جدید مورد نظرتان پیدا کنید.
در هر سطحی از زبان هستید یک دوست پیدا کنید که او هم مثل شما در حال یادگیری زبان جدید هست. اوقاتی را برای باهم بودن برنامه‌ریزی کنید و پیشرفت‌های خود را باهم به اشتراک بگذارید و به تبادل سایت‌ها و منابع مفید آموزش زبان جدید بپردازید.


اگر از ابتدای یادگیری زبان جدید، این موضوع را بپذیرید که " به همان میزانی که وقت بگذارید و تلاش کنید، موفق خواهید شد " دیگر هیچ دلیلی برای مایوس شدن و رها کردن پروسه ی آموزش زبان پیدا نخواهید کرد. مطالعه ی صحیح زبان به عوامل زیادی بستگی دارد و همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین آنها این است که توقع نداشته باشید در مدت کوتاه، پیشرفت خیلی خیلی چشمگیری داشته باشید. برای نهادینه شدن و ماندگاری بیشتر آموخته هایتان در حافظه ی بلند مدت خود نیاز به تمرین و تکرار دارید، و این تمرین ها تنها در گذر زمان است که نتیجه می دهد.

اگر بخواهید به صورت فشرده مطالعه کنید قطعا خسته می شوید و بعد از چند روز انگیزه ی روز اول را نخواهید داشت؛ پس برای یادگیری زبان جدید سرعت را از ذهن خود پاک کنید و به دنبال کیفیت و بازدهی بالا باشید . هدف این است که بتوانید از آنچه می آموزید استفاده نمایید.
فرقی نمی کند که چه زبانی را می خواهید یاد بگیرید؛ فرانسوی، انگلیسی،آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی ، عربی، ترکی و ...
فرقی نمی کند که تا چه حد از قبل به مفاهیم بنیادی و اصلی یک زبان مسلط بوده اید یا خیر؟
فرقی نمی کند که از کلاس های عمومی ترمیک استفاده می کنید و یا دوره های تدریس خصوصی زبان....
فرقی نمی کند که گرامر می خوانید و یا مکالمه ...
این قاعده که برای یادگیری زبان جدید لازم است آهسته و پیوسته پیش بروید، یک قاعده و اصل کلی است و شما از این طریق به ذهن خود مجال لازم برای بازیابی آنچه آموخته است را می دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.